University of Kufa
السيرة الذاتية - ِِأحمد الكلابي

ِِأحمد شاكر محمد علي الكلابي

اللقب العلمي: أستاذ

الكلية: اللغات

القسم: اللغة الانكليزية

الصورة الشخصية (متوسطة)

الملف الشخصي

التحصيل العلمي:
بكالوريوس في اللغة الإنجليزية وآدابها عام 1974 من كلية الآداب -جامعة بغداد. ماجستير في اللغة الإنجليزية عام 1983 من جامعة ويلز -المملكة المتحدة. دكتوراه في اللغة الإنجليزية (علم اللغة التطبيقي) عام 1988 من جامعة ويلز -المملكة المتحدة. شهادة مدرّسي اللغة الإنجليزيّة من مؤسّسة أونتاريو لتدريس اللغة الإنجليزيّة كلغة أجنبيّة، آذار 2012، كندا. شهادة أستاذ لغة إنجليزيّة معتمد من مؤسّسة أونتاريو لتدريس اللغة الإنجليزيّة كلغة أجنبيّة، كانون الثاني 2012، كندا. شهادة مهارات الترجمة الفوريّة من مؤ…

عرض المزيد

الاهتمامات البحثية

  • اللغة الإنكليزيّة
  • الترجمة التحريريّة ةالفوريّة والترجمة الآليّة
  • الكتابة باللغة الثانية
  • استخدام التكنولوجيا في تعليم وتعلم اللغة الثانية
  • اكتساب اللغة الثانية

البحوث المنشورة

Assessing University Students’ Aptitude for Simultaneous Interpreting, Published in March 2015 in “Papers in Translation Studies”, edited by Sattar Izwaini and Anna Bączkowska, England.

الباحث الأول: http://www.cambridgescholars.com/
المجلة: Cambridge Scholars Publishing
تاريخ النشر: None
مختصر البحث:
The present study aims at assessing students' aptitude and ability for simultaneous interpretation (SI) through a number of tests designed to measure a number of essential skills and to elicit students' performance on many important aspects of the i…

The Place of Reading Comprehension in Second Language Acquisition

الباحث الأول: University of Baghdad
المجلة: Journal of the College of Languages, University of Baghdad, Vol. 31
تاريخ النشر: None
مختصر البحث:
The present study aims to show the importance of ESL reading ability in acquiring English as a second language. The study involves 92 college students (males and females) from the Department of English at Nizwa College of Applied Sciences, Sultanate…

Predicting Foundation Year Students’ Performance on International Proficiency Tests. Published in the Arab World English Journal, Volume 2. No.1 January, 2011, pp.47-71.

الباحث الأول: http://www.awej.org/
المجلة: Arab World English Journal (AWEJ
تاريخ النشر: None
مختصر البحث:
The present study has two aims. First, it attempts to validate secondary school scores by using data collected from 347 foundation year students’ performance on six different tests in addition to their secondary school scores. The hypothesis under…

The acquisition of wh-question formation: Evidence for Universal Grammar. A paper presented at the 3rd International Conference held at Sultan Qaboos University on the 19th and 20th of March 2003, Muscat, Oman. Published in the Proceedings of the 3rd National Conference, 2003.

الباحث الأول: Sultan Qaboos University
المجلة: Sultan Qaboos University
تاريخ النشر: None
مختصر البحث:
The Acquisition of Wh-question Formation: Evidence for Universal Grammar The present study tests the hypothesis that second language development is determined by four factors; the initial state (learners' first language grammar), the target langu…

The acquisition of wh-question formation: Evidence forTesting the Tests: Validating Four Placement Tests. Jordan Journal of Applied Science, Humanities, Vol. 7, No. 2

الباحث الأول: The Applied Science University, Amman Jordan
المجلة: The Applied Science University, Amman Jordan
تاريخ النشر: None
مختصر البحث:
The present validation study aimed at building a placement test by selecting strong, valid and reliable items from a pool of items that show acceptable levels of discrimination. In order to establish the power of discrimination and item facility of …

Predicting EFL College Students’ Writing Ability, Abhath Al-Yarmouk, Humanities & Social Sciences Series, Vol. 13, No. 2 (B), Yarmouk University, Irbid, Jordan. 1997.

الباحث الأول: Abhath Al-Yarmouk, Humanities & Social Sciences Series, Vol. 13, No. 2 (B)
المجلة: Yarmouk University, Irbid, Jordan
تاريخ النشر: None
مختصر البحث:
A group of eighty-eight third-year students (males and females) from the English Department, Al-Turath University College, were administered a test of writing proficiency. The objective of the study was to predict EFL college students' writing abili…

The Analytic Method: An Objective Procedure for Scoring Essays, Abhath Al-Yarmouk, Literature & Linguistics Series, Vol. 14, No. 2, Yarmouk University, Irbid, Jordan. 1996.

الباحث الأول: Yarmouk University, Irbid, Jordan
المجلة: Yarmouk University, Irbid, Jordan
تاريخ النشر: None
مختصر البحث:
A group of 77 third-year students (males and females) from the English Department, AlTurath University College, were administered two tests of writing proficiency and a Cloze Procedure test. The objective of the study was to establish the objectivit…

The Relevance of Linguistics to Language Teaching, in Al-Istath Journal, Vol. 10, No. 9, College of Education, University of Baghdad. September, 1992.

الباحث الأول: College of Education, University of Baghdad
المجلة: College of Education, University of Baghdad
تاريخ النشر: None
مختصر البحث:
The paper discusses the relation between linguistics and of applied linguistics in an attempt to establish the relevance of linguistics to the teaching and learning of foreign/second language. The paper also gives some definitions for the term appl…